Súčasná podpora prechodu na bezimisné vozidla nestačí

Tvrdia to autori štúdie Inštitútu environmentálnej politiky. Pre drahšie modely elektrických áut odporúčajú analytici nižšiu dotáciu.

Doterajšia podpora prechodu na bezemisné vozidlá na Slovensku nepostačuje. Jedným z najviac využívaných opatrení sú priame dotácie na nákup elektromobilov.

Vlani dotovalo nákup elektromobilov 21 krajín Európskej únie. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).

„Nákupná cena elektromobilov je v porovnaní s autami na spaľovací motor stále vysoká. Na základe modelovej flotily Slovenska je približný cenový rozdiel medzi elektromobilom a autom na spaľovací pohon 15 400 eur,“ poukázali analytici.

Za ostatných 30 rokov sa počet osobných automobilov na Slovensku viac ako zdvojnásobil a do roku 2035 sa predpokladá ďalší rast na úroveň 3 mil. vozidiel. Analytici ale pripomínajú, že bez dodatočných opatrení môže podiel nových osobných vozidiel klesať, pričom dopyt sa presmeruje na nákup jazdených vozidiel so spaľovacím pohonom.

Výška dotácie by sa mala postupne zvyšovať v čase i s vyššou nákupnou cenou vozidla. Pre drahšie modely áut odporúčajú analytici nižšiu dotáciu. Na vozidlá s cenou vyššou ako 50 000 eur by sa dotácia nevzťahovala. „Na základe odhadovaného počtu nových vozidiel dosahuje maximálny rozpočet opatrenia desať až 15 miliónov eur,“ tvrdí IEP.

Pre zvýšenie dopytu po elektromobiloch je dôležité zabezpečenie infraštruktúry pre nabíjanie. V súčasnosti sieť pokrýva najmä väčšie sídla, preto by podpora mala vo väčšej miere smerovať do stredne veľkých a menších obcí. „Ide primárne o nočné nabíjanie na sídliskách a v blízkosti bytových domov, dotácie na kúpu domácej nabíjacej stanice či podporu súkromného nabíjania na parkoviskách firiem,“ píše sa v analýze.

Priama dotácia je podľa inštitútu potrebná aj na podporu prechodu na bezemisné autobusy. „Až 63 percent mestských autobusov na Slovensku patrí mestským podnikom, ktoré financujú nákup verejnej dopravy priamo z mestského rozpočtu. Nákupná cena je preto dôležitejšia ako celkové náklady na vlastníctvo,“ uviedol.

Príjemcami dotácií by mali byť operátori verejnej hromadnej dopravy vrátane samospráv. Predpokladaná výška podpory by dosahovala 35 miliónov eur s možnosťou využitia finančných prostriedkov z Modernizačného fondu alebo Sociálno-klimatického fondu, navrhujú analytici.

Výška finančnej podpory pre jednotlivé kategórie nákladných vozidiel by sa mala odvíjať od veľkosti firmy alebo ročného obratu. To by podľa IEP umožnilo poskytnúť vyššiu podporu menším firmám. „Väčšina krajín pokrýva 20 až 60 percent rozdielu cien, pričom schémy trvajú maximálne do roku 2026. Rozpočet opatrenia odhadujeme na 8,5 milióna eur,“ uviedli.

Zdroj: https://euractiv.sk/section/doprava/news/sucasna-podpora-prechodu-na-bezemisne-vozidla-nestaci/

Prečo sú extrémne horúčavy najhorším klimatickým nebezpečenstvom pre svetové mestá

19. septembra 2023

Záverečná konferencia Smart City Academy – Zlepšenie kvality ovzdušia s názvom „ČO a AKO so získanými skúsenosťami“.

3. septembra 2023

Solárna energia má tento rok prilákať viac investícií ako ropa

28. augusta 2023

Lacné vlakové lístky nepomôžu Nemecku znížiť emisie z dopravy

25. augusta 2023

Súčasná podpora prechodu na bezimisné vozidla nestačí

21. augusta 2023

Prečo je klimatická zmena bezpečnostným problémom?

17. augusta 2023